Alla kampanjer
28 februari 2020

Fashion don’ts

Personer med funktionsnedsättningar samarbetar med stylist-eliten i Sverige i det unika projektet ”Fashion Don’ts”. Ekletisk funktionscouture skapat av återvunna material används för att gestalta missgynnande situationer som människor med funktionsnedsättningar ofta får finna sig i. Syftet är att väcka eftertanke och få företag att ta sitt ansvar för ett inkluderande samhälle genom förbättrande åtgärder.

”Fashion Don’ts” på Nordstans torg i Göteborg ger en känga till städers omoderna utformning och omgivningens dömande blickar. Installationen gick att se under februari 2020.

– ”Fashion don’ts” brukar oftast synas i sammanhang när någon gjort en riktig stilmiss, men dåliga trender begränsas inte till modevärlden. Personer med funktionsnedsättning har det i jämförelse med andra bekräftat sämre på alla plan. Otillgänglighet och fördomsfullt bemötande bidrar förstås – det är otvivelaktigt dålig stil! säger Anders Westgerd, VD på GIL.

En unik metod för återkommande motiv

GIL har en rad uppmärksammade kampanjer bakom sig, alla har syftet att lyfta orättvisa villkor som personer med funktionsnedsättningar dagligen möter i livet. CP-ölet, CP-dockan och CP-fria zoner är exempel på prisbelönade initiativ man genomfört tidigare. Med kampanjen ”Fashion don’ts” ville man få människor att reagera över vårt ojämställda samhälle och skapa nya trender tillsammans med modevärlden.

Installationen som är ensam i sitt slag invigdes den 3 februari 2020 och redan från start kom reaktioner och diskussioner.

– Det är uppenbart när vi talar med förbipasserande att människor inte tänker på hur vår vardag kan se ut. Vi har iscensatt tre orättvisa samhällsproblem genom high fashion och de skapar igenkänning och väcker åtanke. Eller blir en obekväm ögonöppnare!, konstaterar Anders Westgerd.

Många kan relatera till den scen som visar på en synskadad person som snavar över elsparkcyklar. Det är inte bara för den som är synsvag som de skapat situationer. Att de står i vägen kan många identifiera sig med. Betraktare tar en bild med mobilen innan de går vidare.

En annan scen visar en grupp med människor som ser ut att viska eller skvallra sinsemellan, deras tysta ord dömer den person som sitter i en rullstol ett par meter bort.

– Som funktionsnedsatt så kan du i princip aldrig röra dig obemärkt. Du är alltid ett föremål för andras förutfattande meningar, obefogade frågor eller dömande blickar, säger Anders Westgerd.

’Årets stylist’ satte prägel på installationen

Genom haute couture och med den prisade stylisten Christopher Insulanders stilsäkra hand, omvandlas otillgänglighet och okunskap till fashion statements. I installationen utmanade Insulander idéer om vad som är lämplig klädsel och han överraskade åskådaren med en eklektisk, extravagant funktionscouture i sann DIY-anda, skapad av återvunna material.

– Kläder kan ha rollen av att vara en slags rustning, god knows att det behövs i vårt samhälle! Kläderna verkar som en barriär mellan ens innersta och omgivningen. Genom att erkänna det har en möjlighet att styra över sin egen persona. If you can dream it – be it!, uppmanade Christopher Insulander, utnämnd av ELLE till Årets stylist 2017.

I installationen fick gestalterna med funktionsnedsättning enastående kreationer avseende allt från outfits till hår och naglar. Allmänheten däremot var gestaltad i alldagliga kläder, deras ansikten var neutraliserade med täckande tygstycken och de bar munskydd.

​- Munskydden var ett uttryck för det faktum att många inte verkar vilja beblanda sig med människor med funktionsnedsättning. Som om vi skulle smitta dem med våra öden, som för många anses så domedagsmässiga att livet inte skulle vara något värt om det skulle hända en, förklarade Anders Westgerd. Det kan vara värt att ha i åtanke att detta var just före Coronapandemin, när man nästan som ryggade till om man såg människor med munskydd!

Uppmanade företag att våga ta ansvar, fick kalla handen

Installationen Fashion Don’ts kom med en motpol, ett initiativ som uppmanade företag och organisationer att ta sitt ansvar för det inkluderande samhället.

– En grym idé, ett gyllene tillfälle att göra något, så såg vi det. Vi kallade det Fashion do’s. Vi önskade att butiker och företag tog steg i rätt riktning. En konkret åtgärd under 2020, som skulle verka för att att människor med funktionsnedsättning får en position i detta samhälle lik andras. Ett självbestämt liv med full delaktighet, sa Anders Westgerd.

Men inte ett enda företag har velat göra något. De företag som vi kontaktat och personligen uppmanat att vara med har svarat att de inte vill synas med sina loggor i detta sammanhang. Aj. Inte nog med att det inte blev några steg närmre målet, det blev också ett bevis på att vi fortfarande står så långt utanför samhället att det inte är oss man menar när man slänger sig med ord som alla och jämlikhet. Också ett bevis på att vi behöver fortsätta vårt arbete. Vi har en bra bit kvar!