Här samlar vi svar på några av de vanligaste frågorna som ni ställer, tillsammans med frågorna. Hittar du inte din fråga eller upplever du svaret som otillfredsställande, skriv till mika@gil.se // caroline@gil.se så lägger vi till den eller försöker förklara på ett lite tydligare sätt. Stora frågor och mer utförliga svar runt arbetsrätt, semester, rehab, resor, olyckstillbud hittar du i våra handböcker som du når via "Min sida". Har du en särskild önskan om en filmad guide skriv till oss så ska vi se om vi inte kan producera en. Det är ofta flera som har samma behov som du.

FRÅGOR OCH SVAR OM BANKID

Både arbetsledare med attesträtt och alla assistenter behöver BankID för att tidrapporteringssystemet KNAPPTID ska fungera. Du kan ha ett BankID som fil på din fasta dator, på kort och/eller ett medtagbart/mobilt för din mobiltelefon eller surfplatta. Titta gärna på vår korta film som guidar dig hela vägen, du hittar den i handboken under rubriken ”Små informationsfilmer”.

Jag har inte BankID!

Så står det i popuprutan som visar sig när du klarmarkerat. Det alternativet försvinner inom kort och alla tvingas använda sitt BankID.

Varför måste jag ha BankID?

Tidigare godkändes tidrapporterna i Knapptid med en så kallad elektronisk signatur. Då skrev GIL  ut alla tidrapporter och skickade dem manuellt till Försäkringskassan. Från och med årsskiftet 2016/2017 ska allt skickas digitalt – och godkännas med BankID! Den elektroniska signatur som vi har använt tidigare är nu alltså helt oduglig.

Spelar det roll om jag har BankID i mobilen, på kort eller i datorn?

Nej, BankID ges ut ut i olika form och utföranden och alla funkar lika bra. BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass och körkort, fast på webben då. BankID finns som fil, på kort och som mobilt BankID för mobiltelefon och surfplatta. Det mobila BankID:et är för de flesta den enklaste metoden som kan användas oavsett om du tidrapporterar via datorn, en surfplatta eller mobilen. Här kan du läsa mer om BankID.

BankID används till många tjänster idag och har hög säkerhet, du kan deklarera med det, snabbt swisha över pengar till någon, logga in på Försäkringskassan, Skatteverket, Vårdcentralen, Hjärntorget och Internetbanken.

Hur skaffar jag ett BankID?

Bankerna kan ha lite olika rutiner och väljer själva hur de hanterar BankID. Handelsbanken till exempel, kräver kontakt med en  sladd via dator för att du skall kunna ladda hem ditt BankID till surfplattan eller mobilen. Kolla vad din bank kräver. Oftast behöver du ha din bankdosa, din dator och den mobil/surfplatta framför dig när du ska installera ditt bankID.

Här har du länkar till instruktions/informationssidorna hos några av de största bankerna: Handelsbanken, på NordeaSwedbankSparbanken OrustLänsförsäkringar (Göteborg & Bohuslän), Danske BankLantmännen och slutligen på BankID:s egen hemsida

PROBLEM MED BANKID I KNAPPTID

Knapptid fungerar lite olika för olika användare. Här några tips som vi fått av problemlösare i vårt kooperativ som du kan prova om det inte funkar direkt för dig.

Mitt BankID öppnar sig inte.

Nope, BankID öppnar sig inte automatiskt utan måste öppnas manuellt. Det gör du genom att lämna webbläsaren, gå till  ditt BankID (på mobilen/plattan, i datorn eller plugga in kortläsaren och stoppa in kortet) och fyll i säkerhetskoden. Det går också att göra sig beredd genom att öppna ditt BankID precis innan du klarmarkerar/signerar/attesterar i Knapptid. Då brukar det funka.

Det snurrar bara i BankID-rutan i Knapptid när jag klarmarkerar.

Knapptid väntar på att du ska  öppna ditt BankID. Det måste göras manuellt. Öppna ditt BankID i din mobil, plugga in din dosa i datorn eller öppna BankId-programmet i din dator innan du klarmarkerar. Skulle det ändå snurra, klicka på ”Testa BankID” under rubriken ”Tidrapporter” – i vänstermarginalen när du är inne i Knapptid – och kör test-processen så kan det gå!

Det blev fel, jag fyllde i fel timmar på fel datum.

Så länge din arbetsledare inte har signerat din tidrapport så kan du själv göra ändringar som du märker. Kasta den felaktiga raden och gör om så det blir rätt. Bara i de fall där arbetsledaren redan har signerat behöver du ringa din löneadministratör.

Mitt BankID verkar inte fungera.

Någon fick det att funka bättre i sin mobil än på datorn. Jo, så kan det vara för någon, kanske är uppkopplingen bättre på en av dina enheter. Prova!

Det blev bara grått på skärmen när jag hade klarmarkerat.

Det beror förmodligen på att du zoomat in för att klarmarkera, vippa lite på mobilen eller zooma ut igen så syns den lilla BankID-rutan igen..

Funkar det ändå inte eller stöter du på andra problem hör av dig till din löneadministratör!

VIKTIGA DATUM GÄLLANDE TIDRAPPORTER OCH RÄKNINGAR VARJE MÅNAD

Sista datum för assistenternas klarmarkering av tidrapporter bestämmer arbetsledaren i varje grupp.

1 Den första i månaden ska samtliga tidrapporter vara klarmarkerade och signerade av alla assistenter.

3 Den tredje i månaden ska samtliga tidrapporter vara attesterade av arbetsledaren.

8 Den åttonde i månaden ska räkningen postas till GIL.

10 Den tionde i månaden måste räkningen ha landat på GIL:s kontor.

VIKTIGA DATUM GÄLLANDE KVITTON

5  Assistent: Senast femte januari behöver vi friskvårdskvitton gällande föregående år.
31 Arbetsledare: Senast trettioförsta januari behöver vi kvitton gällande föregående års assistansomkostnader.

UTBETALNING AV LÖN 2017

Löneutbetalningen sker normalt den 25:e varje månad. Om detta datum infaller på en lördag, söndag eller helgdag betalas lönen istället ut under den arbetsdag som infaller närmast före.

Så här ligger löneutbetalningarna under 2017

Onsdag 25 januari, fredag 24 februari, fredag 24 mars, tisdag 25 april, onsdag 24 maj, torsdag 22 juni, tisdag 25 juli, fredag 25 augusti, måndag 25 september, onsdag 25 oktober, fredag 24 november och fredag 22 december.