Här samlar vi svar på några av de vanligaste frågorna som ni ställer, tillsammans med frågorna. Hittar du inte din fråga eller upplever du svaret som otillfredsställande, skriv till mika@gil.se // caroline@gil.se så lägger vi till den eller försöker förklara på ett lite tydligare sätt. Stora frågor och mer utförliga svar runt arbetsrätt, semester, rehab, resor, olyckstillbud hittar du i våra handböcker som du når via "Min sida". Har du en särskild önskan om en filmad guide skriv till oss så ska vi se om vi inte kan producera en. Det är ofta flera som har samma behov som du.

DET KRÅNGLAR I KNAPPTID

Knapptid fungerar lite olika för olika användare. Här några tips som vi fått av problemlösare i vårt kooperativ som du kan prova om det inte funkar direkt för dig.

Mitt BankID öppnar sig inte.

Nope, BankID öppnar sig inte automatiskt utan måste öppnas manuellt. Det gör du genom att lämna webbläsaren, gå till  ditt BankID (på mobilen/plattan, i datorn eller plugga in kortläsaren och stoppa in kortet) och fyll i säkerhetskoden. Det går också att göra sig beredd genom att öppna ditt BankID precis innan du klarmarkerar/signerar/attesterar i Knapptid. Då brukar det funka.

Det snurrar bara i BankID-rutan i Knapptid när jag klarmarkerar.

Knapptid väntar på att du ska  öppna ditt BankID. Det måste göras manuellt. Öppna ditt BankID i din mobil, plugga in din dosa i datorn eller öppna BankId-programmet i din dator innan du klarmarkerar. Skulle det ändå snurra, klicka på ”Testa BankID” under rubriken ”Tidrapporter” – i vänstermarginalen när du är inne i Knapptid – och kör test-processen så kan det gå!

Det blev fel, jag fyllde i fel timmar på fel datum.

Så länge din arbetsledare inte har signerat din tidrapport så kan du själv göra ändringar som du märker. Kasta den felaktiga raden och gör om så det blir rätt. Bara i de fall där arbetsledaren redan har signerat behöver du ringa din löneadministratör.

Mitt BankID verkar inte fungera.

Någon fick det att funka bättre i sin mobil än på datorn. Jo, så kan det vara för någon, kanske är uppkopplingen bättre på en av dina enheter. Prova!

Det blev bara grått på skärmen när jag hade klarmarkerat.

Det beror förmodligen på att du zoomat in för att klarmarkera, vippa lite på mobilen eller zooma ut igen så syns den lilla BankID-rutan igen..

Funkar det ändå inte eller stöter du på andra problem hör av dig till din löneadministratör!

VIKTIGA DATUM GÄLLANDE TIDRAPPORTER OCH RÄKNINGAR VARJE MÅNAD

Sista datum för assistenternas klarmarkering av tidrapporter bestämmer arbetsledaren i varje grupp.

1 Den första i månaden ska samtliga tidrapporter vara klarmarkerade och signerade av alla assistenter.

3 Den tredje i månaden ska samtliga tidrapporter vara attesterade av arbetsledaren.

8 Den åttonde i månaden ska räkningen postas till GIL.

10 Den tionde i månaden måste räkningen ha landat på GIL:s kontor.

VIKTIGA DATUM GÄLLANDE KVITTON

5  Assistent: Senast femte januari behöver vi friskvårdskvitton gällande föregående år.
31 Arbetsledare: Senast trettioförsta januari behöver vi kvitton gällande föregående års assistansomkostnader.

UTBETALNING AV LÖN 2018

Löneutbetalningen sker normalt den 25:e varje månad. Om detta datum infaller på en lördag, söndag eller helgdag betalas lönen istället ut under den arbetsdag som infaller närmast före.

Så här ligger löneutbetalningarna under 2018

Torsdag 25 januari, fredag 23 februari, fredag 23 mars, onsdag 25 april, fredag 25 maj, måndag 25 juni, onsdag 25 juli, fredag 24 augusti, tisdag 25 september, torsdag 25 oktober, fredag 23 november och fredag 21 december.