Uppdaterade policys och belopp för 2018

Får en ge assistenten vad som helst som gåva? Är det någon skillnad på bonus och gratifikation, och hur mycket brukar man ge? Finns det några gränser? Hur ska en tänka med friskvården om assistenten bara hunnit jobba två månader i år? Vid vilka lägen utgår solidariska medel? Vi har samlat 9 policys som besvarar dessa frågor och några till i mappen Information & blanketter på Min Sida och i Arbetsledar/Assistenthandböckerna. Där hittar du även Beloppslathunden för 2018. Rubrikerna för vilka områden och vem en policy berör hittar du listade under bilden här på sidan.
En bild på ett horn och texten policys

Beloppslathund för 2018

I den hittar du de belopp som förändrats i samband med årsskiftet och som du behöver ha koll på.

  • Schablonersättningen 295,40 kr/tim
  • Förhöjd ersättning 330,84 kr/tim
  • Kostförmånsbeloppen för 2018: fri frukost 47 kr, fri lunch/middag 94 kr och helt fri kost 235 kr

För övriga belopp ta en titt i Beloppslathunden som ligger i handböckerna och på Min Sida.

OB, Jour och Beredskap 2018

Dessa belopp har också räknats upp från den 1 januari. Du hittar de precisa siffrorna i dokumentet ”Ersättning vid Ob, beredskap och jour” som ligger i handböckerna och på Min sida.

Sju policys som gäller arbetsledare (egna och ställföreträdare)

  • Gåvor – julgåvor, minnesgåvor, enkla gåvor, privata gåvor och alternativ till gåvor.
  • Policy för bonus/gratifikation till assistenter
  • Solidariska medel
  • Maxtak för sparande av omkostnadsmedel
  • Maxtak för ledsagningsmåltider
  • Policy för tekniska arbetsredskap – som telefon, bredband, dator etc
  • Policy för anställning av personer som fyllt 67 år
  • Policy för budget, balans och buffert
  • Policy för vikariepoolen

Två policys som gäller både arbetsledare och assistenter

  • Personalfrågor för arbetsledare och  personliga assistenter
  • Motion & Friskvård med räkneexempel

Saknar du en policy som skulle underlätta något för dig i ditt praktiska arbete? Hör då av dig till Helena på helena@gil.se så ska vi vad vi kan göra åt saken.

 

Relaterade poster

Budget & Lönesamtal

Event

Arbetsledare, med vår fina utbildningsdag den 27 april kl 10-16 behöver du inte gruva dig det minsta inför lönesamtalen med dina assistenter i år. Att du dessutom får med dig redskap och tänk för att få budgeten i balans, är ju inte heller så dumt. Två flugor i en smäll alltså. Skynda att boka plats i formuläret via länken nedan, eller kontakta vår utbildningsansvarige Sara på 031-63 21 96 alternativt sara@gil.se.

Läs mer

After Work : Utekväll i slottsskogen 16 maj

Event

Onsdag den 16 maj hoppas vi på sol och värme för då tänkte vi ge oss ut i slottsskogen, gå en tipspromenad, avnjuta försommardofter och blå himmel tillsammans. Och kanske grilla om vi är på det humöret.

Läs mer

Hallandsträff på Laxbutiken

Event

Onsdag den 30 maj bjuder vi in till den årliga träffen på Laxbutiken i Heberg! Du träffar Anna, Anders och delar av styrelsen under gemytliga former. Det blir en favorit i repris som börjar med 90 minuters information, innan vi klockan 17:00 serveras en trerätters middag.

Läs mer

After Work med vinprovning

Event

Onsdagkvällen den 18 april ägnas våra sinnen, så vässa tungan och väck liv i dina smaklökar när vi ger oss in bland vinprovningens aromer, dessutom lär du dig vad långa svansar och ekfatstoner har för betydelse för upplevelsen av ett gott vin. Vi äter också en bit mat och hänger oss gott umgänge.

Läs mer

Uddevallaträff på Benders

Event

GIL:are norröver! Välkommen på en halvdagskonferens måndag den 4 juni med Helén, Anders och delar av styrelsen. Under gemytliga former får du inblick i verksamheten på alla nivåer. Eftermiddagen börjar kl 15:30 med 90 minuters information, innan vi slår oss ner till bords för en gemensam trerätters middag klockan 17:00.

Läs mer